Brama garażowa - jaką wybrać ?

Z bramą garażową jest podobnie jak z drzwiami wejściowymi - dobrze dobrane mogą wzbogacić fasadę domu i znacznie ułatwić nam życie. Z kolei źle wybrana brama garażowa może stać się źródłem niekończącej udręki i irytacji. Czym zatem kierować się przy wyborze bramy garażowej ? Spróbuję to opisać w "kolejności historycznej" o ile można sobie na takie określenie w przypadku bramy pozwolić.

 

 


Klasyka gatunku ?


Najstarszym rozwiązaniem są niewątpliwie drzwi skrzydłowe otwierane na zewnątrz budynku. Są to najczęściej drzwi wykonane z drewna. Ich zaletą jest bardzo prosta konstrukcja ( jest to tylko ościeżnica i dwa skrzydła osadzone na zawiasach ), stosunkowo niska cena i łatwość montażu tego typu bramy. Niestety, do ich otwarcia potrzebujemy dużo miejsca przed garażem, nie jest to brama ciepła w dzisiejszym tego słowa znaczeniu. Ponadto dość trudno jest ją zautomatyzować, a koszt tej automatyzacji może czasem przekroczyć wartość bramy. Kiedy zatem zdecydować się na to rozwiązanie ? Jeżeli mamy garaż o niedużym otworze i na tyle krótki, że samochód ledwo się w nim mieści a nie mamy budżetu na bramę rolowaną jest to w zasadzie jedyne wyjście. Tyle tylko, że z klasyka niewiele dzisiaj pozostało, bo drewno zostało zastąpione przez stal w postaci blachy gładkiej lub trapezowej. Na osłodę należy dodać, że do dyspozycji mamy kilka kolorów i oklein drewnopodobnych, pionowy lub poziomy układ blachy, możliwość wykonania drzwi przejściowych w skrzydle bramy, wstawienia okienek i podwójnego zamka.


Przedmiot pożądania ... w latach 90-tych !


Oto ona: brama uchylna, w jednym płacie podnoszona do góry. Gdy po obaleniu komunizmu Polska otworzyła się na Europy w naszych garażach zaczęły pojawiać się bramy uchylne. W tamtych czasach brama uchylna była postrzegana jako nowoczesna, wygodna i niedroga. Tak jest w rzeczywistości, bo jest to brama z pewnością niedroga. Nie wymaga tyle miejsca przed garażem co brama rozwierana, można ją łatwo zautomatyzować i zakupić w wersji ocieplanej. Z tym ociepleniem to już w zasadzie polski wynalazek, bo trudno nazwać bramę docieploną styropianem o grubości 20 mm bramą ciepłą, a i sama jej konstrukcja powoduje, że nie jest bramą szczelną. Jest za to bramą tanią i to dzisiaj jest jej podstawowa zaleta. Warto rozważyć jej zastosowanie w garażu wolno stojącym lub do zabudowy podziemnych boksów parkingowych. Ale na pewno nie do nowo wznoszonego domu, gdzie zależy nam na dobrych parametrach izolacyjnych. 



Tutaj podobnie jak w bramie rozwieranej mamy wiele opcji wykonania, kolory blachy, różne rodzaje przetłoczeń, np. w jodełkę lub kasetony, możliwość wypełnienia okładziną drewnianą lub blachą miedzianą. Ten model bramy również nadaje się do nowoczesnych budynków, gdzie jest zlicowany z zewnętrzną ścianą elewacji i obłożony tym samym materiałem. Należy jednak pamiętać o innym sposobie odizolowania garażu od części mieszkalnej oraz o nikłych właściwościach przeciwwłamaniowych takiej bramy. Mimo upływu lat ta konstrukcja jest nadal stosowana, lecz nadmienić należy, że coraz rzadziej.


Roleta w garażu ?

Ten model bramy również ma swoje korzenie w latach 90-tych, gdyż pojawiła się u nas razem z brama uchylną. Początkowo była to roleta okienna wykonana z lameli nawijanych na wał znajdujący się nad otworem, tylko trochę większa. Niestety zdarzało się, że silny wiatr był w stanie wepchnąć taką bramę do garażu ... 
Z czasem producenci zaczęli produkować bramy rolowane z większych lameli co dało lepszą stabilność całej konstrukcji i możliwość stosowania w garażach. Zaletą jest fakt, że nie zabiera miejsca przed ani w środku garażu. W zasadzie jest to brama od razu zautomatyzowana, chociaż na rynku występują nieliczne rozwiązania umożliwiające zamontowanie takiej bramy w wersji ręcznej, wspomaganej odpowiednim systemem sprężyn. 
Bramy rolowane powinny być montowane wewnątrz garażu, lecz częściej się je widzi na zewnętrznej ścianie budynku. Dlaczego ? Odpowiedź jest prosta, jeżeli mam miejsce na zamontowanie bramy rolowanej wewnątrz to zdecydowanie wybiorę w tej sytuacji bramę segmentową. 


Poza wymienionymi wcześniej zaletami bramy rolowanej ja osobiście widzę raczej wady tego rozwiązania. Cena bramy jest porównywalna z ceną bramy segmentowej z napędem, gdzie brama segmentowa ma kilkukrotnie lepszą izolacyjność cieplną. ?Łączenie każdej lameli to miejsce występowania mostka termicznego. Poza tym otwiera się ona dłużej niż brama segmentowa, a obsługa ręczna za pomocą korby jest co najmniej uciążliwa. Ponadto trzeba wiedzieć, że przez tą bramę dość łatwo się włamać, dlatego według mnie nie stanowi ona żadnego zabezpieczenia domu i należy o takie zadbać dodatkowo stosując mocne drzwi lub alarm. Mamy tu ograniczoną ilość możliwości kolorystycznych w tym dwie okleiny drewnopodobne i w zasadzie na tym kończą się nasze możliwości wyboru.


Brama nowych możliwości ...


Brama segmentowa podnoszona do góry działa w pewnym sensie jak roleta. I tu na szczęście podobieństwo się kończy. Brama ta składa się z paneli - segmentów zbudowanych z obu stron z blachy stalowej wypełnionych izolacyjną warstwą pianki poliuretanowej o bardzo dobrych parametrach ( z wyjątkiem chińszczyzny zalegającej w marketach ). Płat bramy podnosi się pionowo i pod sufitem załamuje swój tor biegnąc najczęściej równolegle do sufitu ( czasem po skosie w specjalnej wersji wykonania ). Cały płat bramy jest uszczelniony zarówno na obwodzie, jak i na łączeniach między segmentami. Segmenty łączone są zawiasami i poruszają się po prowadnicach za pomocą rolek jezdnych. Jak twierdzi większość katalogów reklamowych bezszelestnie, ale jest to co najmniej naciągane stwierdzenie ( chyba, że nigdy nie słyszeli jak słychać szelest ). Przyznać jednak należy, że w porównaniu z bramą rolowaną jest to brama znacznie cichsza. Nie zajmuje ona przestrzeni przed garażem, w określonych przypadkach można ją wysunąć do przodu budynku i nawet zlicować z elewacją nowoczesnego budynku ( podobnie jak w bramie uchylnej). 

Na dzień dzisiejszy mamy do wyboru około 30 kolorów standardowych ( każdy producent ma ich co najmniej kilka, niektóre z nich się pokrywają), około 25 oklein drewnopodobnych, imitujących grafitowy kolor żeliwa lub kamień, możliwość wypełnienia drewnem oraz ekskluzywną bramę zlicowaną z elewacją. Ponadto kilka różnych rodzajów przetłoczeń zewnętrznej części segmentu, wykonanie w gładkiej powierzchni lub z mikroprofilowaniem, ogromna ilość możliwości związanych z aplikacjami ze stali nierdzewnej, kamieni szlachetnych lub barwionego szkła - jest to z pewnością produkt, który uda się dopasować do gustów najwybredniejszego Klienta.

Jeżeli mamy w garażu za ciemno, możemy wstawić jedno z kilkunastu rodzai przeszklenia. Jeżeli nie chcemy zawsze otwierać bramy w całości, możemy zamówić drzwi w bramie w wersji z niskim progiem. Automatyka bramy może w niektórych modelach współpracować z ryglowaniem bramy, dając nam nawet klasę antywłamaniową WK2 zalecaną do drzwi zewnętrznych.
Należy przyznać, że mamy chyba nowego klasyka gatunku i przynajmniej na razie nic nowego nie wymyślono.

Nic nowego? 


Jest to co najmniej nadużycie. Dlaczego? Bo wymyślono coś nowego, bramę segmentową boczną. Jest to konstrukcja składająca się z tych samych segmentów co brama podnoszona do góry, ale obróconych o 90 stopni i zawieszonych na szynie nad nad progiem. Oprócz zalet i możliwości jakie daje brama segmentowa górna mamy jeszcze kilka dodatkowych cech. Jeżeli chcemy tylko wejść do garażu nie musimy od razu otwierać całej bramy, co szczególnie zimą pozwala mniej wychładzać garaż a latem oszczędzić niezdrowej ciekawości sąsiadom. Taką bramę możemy otwierać na lewo, na prawo a także w obie strony, gdy dwie bramy są ze sobą łączone w pozycji zamkniętej. 

Idąc dalej można w ten sposób zabudować narożny otwór garażowy, gdzie bramy schodzą się ze sobą pod kątem prostym lub rozwartym. Taka konstrukcja wymaga na nadproża tylko 10 cm, więc przy niskich garażach daje nam znaczne możliwości oszczędzające miejsce dla wysokiego auta. Należy jednak mieć świadomość, że sposób uszczelnienia uszczelkami szczotkowymi nie daje takiej szczelności jak w przypadku bramy górnej a ponadto należy zadbać o czystość i ewentualne odwodnienie dolnej szyny prowadzącej skrzydło bramy. Taka propozycja jest też trochę droższa od bramy podnoszonej do góry i obecnie oferowana tylko przez kilka firm, więc też i mniej rozpowszechniona. Jeżeli jednak chcemy mieć bardzo ciekawą i nieszablonową a przy tym naprawdę wygodną bramę, zapraszamy do naszej firmy w celu zapoznanie się z jej zaletami.

Krótko na koniec ...

W tym krótkim artykule przedstawiłem wszystkie dostępne na dzisiaj modele bram, przedstawiając ich zalety i czasem wady. Wybór jest naprawdę szeroki i daje Państwu ogromne możliwości bycia oryginalnym a jednocześnie konsekwentnym w stylu doboru stolarki w Państwa domu ( mam tu na myśli ujednolicenie bramy garażowej i drzwi wejściowych i stolarki okiennej lub detali elewacji budynku ). Zanim Państwo zdecydujecie się dokonać wyboru należy odwiedzić firmę, która ma ekspozycję różnych produktów, aby samemu przekonać się o słuszności swojego wyboru. 

W bramie sama jakość produktu to nie wszystko. Bardzo ważny jest prawidłowy montaż zakupionej bramy poprzedzony odpowiednim przygotowaniem otworu ( o czym piszę w innym artykule ). Nie kupujecie Państwo bram z folderu lub ze zdjęcia w internecie, nie zlecajcie montażu tym, którzy znają się na wszystkim, bo tak naprawdę może się okazać, że nie znają się na niczym. Pytajcie o gwarancję na produkt, o możliwość jej wydłużenia, oznaczenie CE, o autoryzację firmy handlowej, o to jak długo jest na rynku, czy ma jakieś referencje potwierdzające jej solidność i fachowość. Wiele razy byłem na budowach, gdzie brama garażowa była kolejną katastrofą ( na szczęście nie budowlaną ) i przysparzała wielu niepotrzebnych stresów i niemiłych przeżyć, których i tak na każdej budowie nie brakuje.

Nie skupiałem się tu na porównaniu różnych producentów, gdyż każdy z produktów ma swoje zalety jak i małe grzeszki. Chciałbym, aby ten krótki przewodnik nie promował żadnego producenta. Generalnie należy na rynku szukać produktów o określonej marce a omijać wytwory bramopodobne składane w garażu. Proszę pamiętać, że każdy produkt należy obejrzeć przed zakupem, aby mieć pełną świadomość tego co za kilka dni lub tygodni znajdzie się w naszym garażu.

Jeżeli w jakikolwiek sposób pomogłem w wyborze to będzie mi bardzo miło. Oczekuję również Państwa pytać lub uwag na ten temat, jak również opinii o samym artykule. W miarę możliwości będę starał się odpowiedzieć na Państwa pytania przesłane na adres: artur@bingo.wroclaw.pl .

Artur Erd