Ekspert radzi

Ekspert radzi

Błąd 404 – coś poszło nie tak ...

Po pierwsze musisz wiedzieć co Ci nie działa: czy jest to brama garażowa z napędem czy też brama wjazdowa, a jeżeli wjazdowa to przesuwna czy rozwierana ? A może jest to brama garażowa w garażu podziemnym, szlaban zamykający wjazd na osiedle ? Każde z tych urządzeń działa trochę inaczej, może generować inne usterki, które powodują, że BRAMA NIE DZIAŁA …

No dobrze, już wiesz, że to brama garażowa z napędem w Twoim domu, naciskasz na przycisk pilota i nic się nie dzieje ...

Zacznij od sprawdzenia, czy w gniazdku na suficie do którego wpięta jest wtyczka z przewodem z głowicy napędu jest napięcie. Jak to sprawdzić ? Jeżeli masz miernik elektryczny zrób to z jego pomocą, jeżeli nie masz to np. możesz wpiąć do tego gniazdka np. przewód od odkurzacza i sprawdzić czy działa. Jeżeli jednak gniazdko jest nad zaparkowanym samochodem to musisz ręcznie otworzyć bramę, wyjechać autem i wtedy będziesz mógł to sprawdzić. Jak otworzyć bramę ręcznie – o tym za chwilę. Oczywiście jeżeli tylko znasz swoją rozdzielnię elektryczną możesz sprawdzić czy zabezpieczenie obwodu bramy nie jest opuszczone, jeżeli tak spróbuj je podnieść i może problem został rozwiązany. Jeżeli zabezpieczenie jest podniesione a prądu w gniazdku nie ma to nie dzwoń do nas, dzwoń do elektryka.

Sprawdziłeś, napięcie w gniazdku jest prawidłowe a napęd nie podnosi bramy. Jeżeli naciskasz tylko przycisk na pilocie, zobacz jak zachowuje się dioda na pilocie. Jeżeli tylko się żarzy to być może bateria jest wyczerpana. Jeżeli w ogóle się nie zapala to może oznaczać, że zużył się przycisk na płytce elektroniki w pilocie. Jeżeli masz inną bramę sprawdź czy ona też się nie otwiera. Możliwe, że masz zamontowany przycisk ścienny otwierający napęd bramy garażowej, sprawdź czy za jego pomocą również nie można otworzyć bramy? Jeżeli ten przycisk steruje napędem to najprawdopodobniej sprawa będzie błaha: pilot lub odbiornik radiowy w budowany lub podpięty do głowicy napędu. Jeżeli przycisk nie powoduje żadnej reakcji, patrzmy dalej.

Wejdź na drabinkę i zobacz czy na głowicy palą się jakieś diody, czy słychać ciche klikanie po naciśnięciu przycisku pilota, czy może słychać jakieś buczenie transformatora ? Jeżeli nic z tych rzeczy się nie dzieje, a tym bardziej nie świeci żadna dioda na wyświetlaczu, to możliwe, ze uszkodził się tylko bezpiecznik topikowy w centralce napędu. W tej sytuacji najpierw wyjmij wtyczkę z gniazdka !!! Najczęściej trzeba odkręcić pokrywę ( uwaga – można coś połamać robiąc to nieumiejętnie ) i poszukać gdzie taki bezpiecznik się znajduje, gdzieś na płycie powinny być czarne okrągłe oprawki lub wtyczki w których znajduje się bezpiecznik. Można próbować poszukać w instrukcji ( jeśli ją masz lub ściągnąłeś z internetu) jak się zdejmuje obudowę i gdzie ewentualnie są bezpieczniki. Jeśli nie jesteś pewny, że sobie z tym poradzisz to lepiej to zostawić fachowcom niż coś samemu uszkodzić.

No to jak teraz mam się wydostać z garażu, jak otworzyć tą pioruńską bramę ?

Każdy prawidłowo dobrany i zamontowany napęd ma możliwość awaryjnego rozłączenia bramy i napędu. No może tylko pod warunkiem, że jest okresowo sprawdzany i nic w nim nie zostało zniszczone. Musisz wejść do garażu przez drzwi i dostać się do miejsca połączenia bramy i napędu. Jeżeli brama uległa awarii w pozycji zamkniętej to musisz znaleźć tak zwany wózek, jest to najczęściej plastikowy element połączony z bramą ocynkowanym płaskownikiem ( prostym lub lekko wygiętym). W tym wózku jest najprawdopodobniej zamocowany sznurek, pociągnij za niego w dół, usłyszysz lekkie stuknięcie i brama prawdopodobnie trochę odskoczy do góry. Sprawdź czy możesz już ręcznie tą bramę unieść ? Tak ? No to jesteś wolny, można bramę unieść w pozycję całkowicie otwartą i jeżeli samoczynnie nie opada to wyjechać z garażu. Jeżeli opada to znaczy, ze była totalnie zaniedbana i nikt do niej nie zaglądał od długiego czasu, musisz podeprzeć wtedy bramę żeby bezpiecznie wyjechać … Jeżeli nie masz osobnego wejścia do garażu to rozsprzęglenie napędu od bramy następuje poprzez wyciągnięcie specjalnej wkładki z kluczykiem do wysprzęglenia lub wykonania tego klamką bramy ( powinna być wtedy podłączona linką w pancerzu do wózka).

Co jednak w sytuacji, gdy pociągnąłeś, coś tam stuknęło ale bramy nie możesz podnieść ? Możliwe, że masz rygle skonfigurowane tak, że otwierają się razem z napędem – trzeba by je dodatkowo przesunąć cięgnami, linką lub klamką, wszystko zależy od tego jakie rozwiązanie zastosował producent bramy. Spójrz też na samą bramę, może coś mechanicznie ją blokuje, a może pękła któraś ze sprężyn i nie ma jak unieść bramy. Może któraś z lin nośnych lub linek obsługujących rygle została zerwana – tu już trudno jednoznacznie wskazać co można zrobić samemu, zalecam zgłoszenie do naprawy serwisowej.

Może wystąpić jednak sytuacja, że brama garażowa się podniosła ale nie chce się prawidłowo zamknąć. Jeżeli nie zamyka się w ogóle to proszę sprawdź czy masz zamontowane fotokomórki zabezpieczające, na prowadnicach bramy lub na ościeżu ściany. Jeżeli są to zobacz czy nic ich nie zasłania, większość z nich powinna cichutko kliknąć przekaźnikiem jeżeli się je zasłania. Jeżeli nie ma żadnego klikania a widzisz w jednej z nich świecącą się stale diodę która nie zmienia swojego stanu przy zasłanianiu ręką o najprawdopodobniej fotokomórki nadają się do wymiany przez serwis. Wtedy pozostaje rozblokowanie bramy z pozycji otwartej i opuszczenie ręczne w dół.

Trochę inaczej należy postąpić kiedy napęd opuszcza bramę i nagle na samym dole lub gdzieś w trakcie pracy zatrzymuje się i lekko cofa. Najczęściej wtedy też wbudowana w napęd lampka kilkukrotnie zamruga. To oznacza, ze napęd napotkał zwiększone opory ruchu lub przeszkodę mechaniczną i potraktował to jako przeciążenie. Wtedy należy sprawdzić czy brama po wysprzęgleniu wszędzie porusza się bez oporów, czy jakiś przedmiot lub kamień nie znalazł się pod bramą w jej narożnikach lub pod panelem. Mogło też się zdarzyć, że napęd pogubił zaprogramowane położenia krańcowe i tak naprawdę nie wie do końca gdzie się znajduje. Do takiej sytuacji może dojść na skutek nagłego spadku napięcia w sieci, nieprawidłowego zasprzęglenia z tak zwanego pełnego biegu wózka napędu z nieruchomą bramą lub też wady w centrali sterującej lub w starszych typach wyłączników krańcowych. Jest jeszcze jedna sytuacja, w której się to może zdarzyć, właśnie zakończono montaż płytek na podłodze pod bramą, a wcześniej ich tam nie było …

Zaprogramowanie punktów krańcowych zalecam zlecić serwisantom, najczęściej wiąże się to z lekkim doregulowaniem rolek bramy, sprawdzeniem wyważenia, oporów ruchu i ewentualnego przesmarowania odpowiednim smarem elementów ruchomych.

Aby zapobiec takim sytuacjom ze swojej strony zalecamy przeprowadzanie regularnych przeglądów okresowych bram z napędami, dla garaży indywidualnych ich częstotliwość nie powinna być mniejsza niż co 2 lata, a w przypadku szerokich i ciężkich bram oraz bram fasadowych co 12 miesięcy.

Pozostaje do omówienia jeszcze jeden aspekt. Otworzyłeś awaryjnie bramę garażową, wyjechałeś autem i …. Bramę opuściłeś, ale nadal można ją ręcznie unieść !

Taka sytuacja może się zdarzyć. Część modeli napędów garażowych nie ma dwupunktowego blokowania połączenia wózka z zaczepem na szynie, co powoduje że po rozpięciu tego połączenia wózek swobodnie przesuwa się po szynie i nie mamy żadnej możliwości aby go unieruchomić. Naszym Klientom często proponujemy dodatkowe zasuwy awaryjne montowane do panela, w których trzpień blokuje mechanicznie bramę w otworze w prowadnicy, takie mechaniczne zabezpieczenie bardzo skutecznie zabezpiecza bramę garażową przed otwarciem.

Jeżeli udało mi się pomóc w tej trudnej sytuacji to super. Jeżeli nadal napęd lub brama garażowa nie działają to proszę Ciebie o wysłanie zgłoszenia serwisowego, które znajduje się na stronie głównej naszej firmy. Jeżeli masz taką możliwość to wpisz w zgłoszeniu nadany przez nas numer serwisowy naklejony na bramie i głowicy napędu lub dołącz do zgłoszenia zdjęcia głowicy napędu, tabliczki produkcyjnej bramy czy też zbliżenie uszkodzenia jakie zauważyłeś. To nam ułatwi przygotowanie się do naprawy i da szanse na szybsze usunięcie usterki.

W jednym z kolejnych artykułów opowiem o sytuacjach awaryjnych występujących w bramach ogrodzeniowych i udzielę kilku wskazówek jak sobie z nimi poradzić.

Szukaj